De B2B klantreis

De klantreis

Marketing verschijnt bij steeds meer ondernemers in de maakindustrie op de agenda en in de jaarplanningen. Een belangrijk onderwerp voor ondernemers die willen werken aan hun marketingdoelstellingen is de klantreis, ook wel de customer journey genoemd. Wij krijgen steeds vaker de vraag van ondernemers wat een klantreis is, en hoe we deze kunnen optimaliseren voor hun doelgroep.

Wat is een klantreis?

De klantreis is de weg die een (potentiële) klant aflegt, vanaf de eerste impressie tot het worden van een ambassadeur. De klantreis begint bij de eerste keer dat een klant in contact komt met je bedrijf, dit kan zowel online als offline zijn. De klantreis gaat verder wanneer een klant interesse heeft in je product of dienst en meer informatie gaat zoeken. Dit vind plaats op de door jouw beschikbaar gestelde kanalen, zoals je website. Wanneer de klant voldoende is overtuigd, gaat hij over tot aankoop van je product of dienst. Dit is een voorbeeld van een simpele klantreis, maar deze is in de B2B wat ingewikkelder.

De B2B klantreis

Als B2B bedrijf heb je vaak te maken met een ingewikkelde klantreis, aangezien deze lastiger te voorspellen is dan een B2C klantreis. Vaak worden aankopen van een product of dienst niet bepaald door één persoon, maar door een groep mensen (DMU). Deze mensen oriënteren zich allemaal op hun eigen manier, via het kanaal dat voor hun van toepassing is. Hierdoor is het ontzettend belangrijk dat al je uitingen op alle kanalen naadloos op elkaar aansluiten. Een sterke merkpositionering is de basis hiervan.

Het opzetten van een klantreis

Een B2B klantreis is dus lastig te voorspellen, maar je kan de ideale klantreis wel in grote lijnen uitzetten. Jij bent namelijk degene die kiest via welke kanalen je communiceert, waar klanten meer informatie kunnen vinden over je product of dienst en hoe ze contact met je kunnen opnemen. Naast het bepalen van je boodschap is het ontzettend belangrijk om je doelgroep te kennen bij het opzetten van een klantreis. Hierdoor kun je bepalen welke kanalen je moet inzetten en welke informatie belangrijk is voor je doelgroep. Het in kaart hebben van je klant noemen we een buyer persona.

Meten is weten

Een ideale klantreis opzetten is belangrijk, maar inzicht krijgen in de resultaten is misschien nog wel belangrijker. Het verzamelen van data over de verschillende stappen in je klantreis zorgt ervoor dat je precies kan zien waar klanten vastlopen. Op basis van deze data maak je beslissingen en heb je inzicht in je resultaten door de tijd heen. Zo krijg je écht grip op marketing.

Nieuwsgierig geworden?

Ook jouw klanten doorlopen een klantreis. Ben je benieuwd hoe we jouw B2B klantreis kunnen optimaliseren? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!

ronald poelakker