Krijg grip op marketing

Inzicht in marketing

De term ‘’data driven marketing’’ is inmiddels een bekende term in de marketingwereld, en dat is niet voor niets. Maar wat houdt het precies in? De term zegt het eigenlijk al, het is een vorm van marketing die wordt ingezet aan de hand van verzamelde data. Op basis van data zijn we in staat te analyseren welke kanalen zorgen voor bereik, hoe bezoekers over een website bewegen en welke content leidt tot waardevolle leads. Op basis van data kunnen we de juiste beslissingen nemen en écht grip krijgen op marketing.

Data is goud

Elk bedrijf dat online actief is verzamelt bewust of onbewust data. Elk communicatiekanaal waarop je bedrijf zichtbaar is, zorgt voor een stroom aan data. Of het nu gaat om een bericht op de website of een post op LinkedIn, al deze kanalen leveren data op. Maar wat kun je met deze data? Veel, heel veel! De data gebruiken we o.a. om:

  • Je doelgroep beter te herkennen

  • Inzichtelijk te maken welke campagne het beste presteert

  • Wat de ideale route van een bezoeker op je website is

  • Dat sales een seintje krijgt om een lead te kunnen benaderen

  • En nog veel meer...

Wat je wilt meten is afhankelijk van je doel. Het is dus belangrijk om goed te kunnen onderscheiden welke data relevant is voor jouw doel. De echte uitdaging is niet zozeer dat er geen data beschikbaar is, maar hoe je de voor jou relevante data uit de berg aan data weet te filteren.

Budget slim inzetten

Ondernemers hebben meestal het idee dat het veel tijd en geld kost om zichtbaar te zijn en leads te genereren. Weet jij hoeveel jouw marketing investering je oplevert? Als hierop je antwoord nee is, is er de nodige ruimte om met behulp van data je marketingproces te optimaliseren. Bij een goed ingericht marketingproces kun je exact zien welke kanalen het beste presteren voor jouw bedrijf. Hierdoor kun je bepalen op welke kanalen je wel en niet moet inzetten en welke vormen van communicatie wel of niet werken op deze kanalen. Op deze manier bespaar je niet alleen geld maar ook tijd. Meer resultaat met minder budget, welke ondernemer wil dit nu niet.

Grip op marketing

We weten nu dat data een essentieel middel is om je bedrijf online zo efficiënt mogelijk te positioneren. Het creëren van bereik, het vertellen van je verhaal en het binnenhalen van kwalitatieve leads kan allemaal makkelijker worden gemaakt door te werken met data. Bij Koersgenoten werken we dagelijks met een data-driven aanpak voor al onze opdrachtgevers. We maken inzichtelijk hoe de verschillende kanalen presteren, wat het gedrag is van bezoekers op de website en wat de online kanalen precies opleveren. Op deze manier kunnen we gemakkelijk bepalen aan welke knoppen we moeten draaien om de gewenste resultaten te behalen. Zo krijgen we écht grip op marketing.

ronald en sharon

Nieuwsgierig geworden?

Ben jij ook benieuwd naar hoe jij grip op marketing kan krijgen? Neem dan contact met ons op, waarna wij je zo snel mogelijk helpen om succesvol te worden!