B2B buyer persona

B2B buyer persona

Als je het maximale uit je marketing Euro wilt halen, is het zaak om zo scherp mogelijk te schieten. In de B2B wereld wordt het steeds belangrijker om je meest kansrijke klantgroep te bepalen. De keuze voor je doelgroep bepaalt namelijk voor een groot deel je marketingstrategie.

Een buyer persona is een onmisbaar hulpmiddel om jouw doelgroep maximaal in het vizier te krijgen. Het vormt een pragmatisch en onmisbaar hulpmiddel voor een effectieve marktbewerking.

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona is een beschrijving van je ideale klant. Met deze beschrijving leer jij je klant beter begrijpen en gerichter te benaderen. Om een buyer persona uit te werken, moet je in het hoofd van je doelgroep kruipen. Pas als je weet hoe groot de doelgroep is, wat de uitdagingen van je doelgroep zijn, welke oplossingen ze zoeken en via welke kanalen ze op zoek gaan naar die oplossigen, kun je starten met je marktbewerking. Bedrijven die hun markt bewerken vanuit een buyer persona halen meer rendement uit hun marketingbudget.

Waarom is een buyer persona belangrijk?

Een buyer persona geeft ons een scherp beeld van jouw potentiële klant. Het biedt inzicht in de problemen, uitdagingen en motivatie van je doelgroep. Hierdoor kun jij jouw boodschap en sales activiteiten maximaal afstemmen op je doelgroep. Hoe beter je de klant kent, des te groter de kans dat je hem bereikt en dat je boodschap aanslaat. Je klant met de juiste boodschap, op het juiste moment en via zijn favoriete kanaal bereiken, is hierbij de grote uitdaging.

Een B2B buyer persona

Een goede buyer persona uitwerken is een vak apart. Allereerst moet je exact weten wie je doelgroep is. Wanneer je dit weet, moet je onderzoek doen naar deze doelgroep zodat je alle relevante informatie boven tafel krijgt. Vaak hebben B2B bedrijven meerdere doelgroepen, en dus meerdere buyer persona’s.

Nieuwsgierig hoe de buyer persona voor jouw bedrijf eruit ziet? Neem dan vrijblijvend contact op.

sharon ebbekink

Nieuwsgierig geworden?

Wil je weten wie jouw klant is en hoe we hem kunnen bereiken met je boodschap? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!