Social media in de maakindustrie

Wat kun je met social media?

Social Media, heb ik dat echt nodig? Deze vraag krijgen wij vaak van ondernemers in de maakindustrie. Het antwoord: ja. Vorig jaar (2023) telde Nederland 14,1 miljoen social media gebruikers, blijkt uit onderzoek van Newcom. Je kan je voorstellen dat het dus voor elk bedrijf interessant is om zichtbaar te zijn op dit kanaal. Onder die 14,1 miljoen gebruikers zitten ook de mensen die baat hebben bij jouw oplossing. Niet alleen je doelgroep, maar ook je potentiële medewerkers hechten veel waarde aan de content die jij plaatst op social media. Maar hoe kun je social media optimaal inzetten als maakbedrijf?

Op welk kanaal moet je zichtbaar zijn?

Social media is nogal een breed begrip, en je hoeft echt niet op elk kanaal zichtbaar te zijn. Er zijn een aantal kanalen waar jouw doelgroep of potentiële medewerker op actief is. Dit is het kanaal waar jij ook zichtbaar moet zijn. Per bedrijf is dit verschillend, maar voor de maakindustrie zijn een aantal kanalen erg populair:

  • LinkedIn: Met 5 miljoen gebruikers is LinkedIn het grootste zakelijke social media kanaal van Nederland. Grote kans dat jouw doelgroep en potentiële medewerkers hier ook actief op zijn!

  • Facebook: In 2023 telde Facebook 9,9 miljoen gebruikers in Nederland. Het kanaal wordt niet primair ingezet als zakelijk kanaal, maar is zeker interessant wanneer jij in beeld wil komen bij je doelgroep en potentiële medewerker.

  • Instagram: Voornamelijk wanneer je een jonge doelgroep of jonge medewerkers wilt aantrekken is Instagram een interessant kanaal. Met 7,8 miljoen gebruikers liggen er zeker kansen om in beeld te komen.

data-based marketing
waarom merkpostionering

Vertel wat je mogelijk maakt

Wanneer je zichtbaar wilt zijn op Social Media zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Bedrijven in die zich bezig houden met maakindustrie marketing maken bijna allemaal dezelfde fout: ze vertellen wat ze doen, niet wat ze mogelijk maken. Laat vooral zien welk probleem of welk voordeel jouw oplossing biedt vanuit een gebruikersperspectief. Laat niet jouw hamer zien, maar laat zien dat je met jouw hamer een spijker in het hout kunt slaan om het schilderij op te hangen. Door content toe te voegen die echt waardevol is voor je doelgroep, scoor je veel beter op social media.

3 praktische tips

Om je een beetje in het zadel te helpen, hebben we 3 praktische tips waarmee jij kan scoren op social media:

1. Voeg waarde toe met je content. Zoals eerder gezegd, vertel wat je mogelijk maakt in plaats van wat je maakt. Wanneer mensen je content als waardevol zien, scoor je beter.

2. Wees consistent. Probeer regelmatig in beeld te komen bij je doelgroep. Pas wel op dat je niet te vaak iets post, dit kan irritant zijn voor je volgers. Plaats alleen wat als je écht iets te vertellen hebt.

3. Bepaal een doel. Delen om het delen gaat niet werken. Wat is het doel van je bericht dat je wilt posten? Leads verzamelen? Vacatures vullen? Een verhaal vertellen? Wat je doel ook is, bepaal deze voordat je post en vorm je bericht naar dit doel.

ronald legt uit
ronald en sharon

Hoe zichtbaar ben jij?

Ben je benieuwd hoe zichtbaar jij bent? Doe dan de gratis online zichtbaarheidscheck! Onze Marketeer voor de Maak kijkt naar jouw zichtbaarheid en vergelijkt dit met je grootste concurrenten.