Marketing in de maakindustrie

Zichtbaar in de maakindustrie

In een wereld waarin iedereen voor zijn vraag, probleem of uitdaging Google (en tegenwoordig ook ChatGTP) raadpleegt, moet je online zichtbaar zijn om gevonden te worden. Als maakbedrijf heb je producten en oplossingen die relevant zijn. Je klanten weten wat jij ze te bieden hebt, maar geldt dat ook voor potentiële klanten? Juist voor die groep moet je online zichtbaar zijn. Online zichtbaarheid start met vertellen. Populair gezegd zijn verhalen de brandstof om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Vertel wat je doet en vooral wat je mogelijk maakt. De algoritmes van de diverse zoekmachines zorgen er dan voor dat je beter zichtbaar wordt.

Digitaliseren in de maakindustrie

Waarom digitaliseren en waar begin je?

De maakindustrie ziet nieuwe uitdagingen op zich af komen waar je met digitalisering op in kunt spelen. Het veranderende koopproces is hiervan een mooi voorbeeld. Dit proces start steeds vaker online. Het is belangrijk om te beseffen dat enkel traditionele sales niet meer volstaat en dat de doelgroep ook aanwezig is op andere kanalen. Kanalen waar jij zichtbaar moet zijn om nieuwe klanten en werknemers aan te trekken.

Niets doen is geen optie en betekent achterraken op je concurrent. Dus grijp je digitale kansen!

Persoonlijk waar het kan

Digitaal is zeker belangrijk maar niet het enige dat telt. Nog steeds is  persoonlijk contact heel belangrijk in de maakindustrie. Daarom zeggen wij niet voor niets; digitaal waar het kan en persoonlijk waar het moet. Een optimale balans tussen digitaal en persoonlijk vergt een goede samenwerking tussen sales en marketing. Waar marketing veelal digitaal en met gebruik van data de doelgroep weet te bereiken, is het aan sales om de klant te verleiden.

Uiteindelijk gaat het om het winnen van het vertrouwen van je klant. In het winnen van vertrouwen van je klant zijn het uiteindelijk de mensen die het echte verschil maken.

Vertel wat je mogelijk maakt

'Keep it short and simple' is het credo in de digitale wereld. Hier ligt gelijk de uitdaging voor de maakindustrie. In de maakindustrie gaat het om technische producten en complexe processen. Je bent snel geneigd om in detail te vertellen wat je precies doet. Vooral niet doen! Jouw doelgroep is op het internet in eerste instantie op zoek naar een oplossing voor zijn probleem of uitdaging. Hoe complex je product of proces ook is, vertel in eerste instantie vooral wat jouw product of proces kan oplossen. Op het moment dat je de aandacht hebt, dan wordt pas het inhoudelijke verhaal met alle technische details relevant.

De perfecte (maak)klantreis!

De route die een prospect aflegt om uiteindelijk over te gaan tot koop is nooit exact hetzelfde. Wel kun je erachter komen hoe je een logische weg kan uitstippelen om een potentiële klant te begeleiden bij zijn of haar aankoop. Met slimme koppelingen en CRM systemen kun je leads identificeren en deze op het juiste moment overdragen aan sales. Het grote voordeel: sales kan zich 100% focussen op potentiële klanten die al interesse hebben getoond.

Nieuwsgierig geworden?

Ook jouw klanten doorlopen een klantreis. Ben je benieuwd hoe we jouw B2B klantreis kunnen optimaliseren? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!

sharon ebbekink