Waarom levert jouw website niks op?

Behaal jij je (online) doelstellingen?

Hoewel het niet hun grootste hobby is, zijn de meeste ondernemers in de maakindustrie online actief. Zo heeft elk respecterende ondernemer een website, één of meerdere sociale kanalen ingericht en online doelstellingen geformuleerd. Waar ondernemers minder zicht op hebben is de meetbare bijdrage van hun promotie inspanningen aan het websitebezoek en het genereren van leads. Een lead via de website scoren is veelal toeval en geen uitkomst van een vooraf opgezet plan. Een gemiste kans, want een goed ingerichte website kan maandelijkse leads voor je genereren.

Waarom bereikt mijn website zijn doelstellingen niet?

‘’Ik wil leads genereren met mijn website’’. Mooi dat je digitaal zichtbaar wilt zijn en hiermee leads wilt genereren, maar is je website wel vindbaar en geeft je website wel antwoord op de vragen van je doelgroep?  De meeste websites worden ingericht als ‘reclamezuil’ waarbij het bedrijf beschrijft wat het doet en aangeeft hoe goed ze zijn. De doelgroep wil echter antwoorden op specifieke vragen, inspiratie op relevante onderwerpen en aan de hand mee genomen worden. In marketingtermen noemen we dit klantreis. De reis die een prospect volgt om uiteindelijk zijn doel te bereiken. Websites die de bezoeker mee nemen op reis en op de juiste bestemming afleveren, renderen beter.

gevulde salesfunnel

Niks aan toeval overlaten

Het genereren van leads via de website is geen toeval. Het is de meetbare uitkomst van het toepassen van bewezen principes en technieken. Principes die al decennia lang worden toegepast in de gedragswetenschappen en inzicht geven in het gewenste online gedrag van bezoekers op een website.  Om deze principes nog beter te kunnen doorgronden en toe te passen hebben we recentelijk weer een opleiding gevolgd. In deze opleiding hebben we geleerd hoe we deze principes kunnen toepassen om een (online) klantreis optimaal in te richten. Optimaal in de zin dat jouw bezoeker zo goed en gemakkelijk mogelijk zijn weg vindt op jouw website. Het resultaat? Meer grip op je marketing en sales en daardoor meer leads.

Tips voor jouw website

Iedere website is anders, maar er zijn een aantal vuistregels die je kunt toepassen:

  • Bepaal je doel: Als je scherp hebt welk doel je wilt bereiken, kun je gericht sturen. Wil je meer bezoekers, meer leads of downloads van je brochure? Door dit duidelijk te hebben, kun je stappen maken.

  • Maak je doel duidelijk: Je bezoeker moet weten wat hij moet doen. Door dit duidelijk te maken, is de kans groter dat hij dit daadwerkelijk doet. Als je wilt dat hij contact met je opneemt, moet je dit prominent in beeld laten komen.

  • Less is more: Je bent al gauw geneigd om zoveel mogelijk informatie te geven aan je doelgroep. Meestal schrikt dit af en zijn ze niet bereid om alles te lezen. Door het kort en krachtig te houden en de informatie af te stemmen op de behoeften van je doelgroep, heeft je content het meeste waarde.

  • Meten is weten: De meeste bedrijven in de maakindustrie hebben geen idee wat marketing oplevert. Daarom is het belangrijk om alle data inzichtelijk te hebben. Hiermee kun je doelgericht sturen en écht het verschil maken.

b2b marketing
ronald en sharon

Nieuwsgierig geworden?

Ben jij ook benieuwd naar de potentie van jouw website? Neem dan contact met ons op, waarna wij je zo snel mogelijk helpen om succesvol te worden! Of lees hier de rest van onze kennisblogs!