Varietas
Personeelswerving
Varietas
Stichting Varietas is een organisatie met 30 basisscholen in Salland en Twente. De scholen zijn verschillend, zo zijn er sommige scholen openbaar, Interconfessioneel, neutraal, Katholiek of Protestants-Christelijk. Net zoals meerdere organisaties tegenwoordig heeft Varietas ook last van personeelstekort. Lees hieronder meer over hoe we Varietas hebben geholpen doormiddel van Social Recruitment.
Aanleiding: het enorme lerarentekort
De grote vraag is: hoe werf je onderwijspersoneel op een effectieve wijze zonder dat dit ontaardt in een concurrentiestrijd tussen scholen? Varietas heeft voor haar scholen ieder jaar een groot aantal leerkrachten, IB’ers en ander onderwijspersoneel nodig. In de huidige krappe arbeidsmarkt wordt de uitdaging steeds groter om de mensen te werven. De inzet van wervingscampagnes voor nieuwe leerkrachten is ‘not done’. Ten slotte werk je met gemeenschapsgeld en is het niet de bedoeling om leerkrachten bij collega scholen weg te kapen. Maar wat dan?
Aanpak: social recruitment
Wat kan Varietas doen om onderwijspersoneel te interesseren voor haar primaire onderwijs stichting zonder te adverteren? Het antwoord op deze vraag is Social Recruitment. De basis voor social recruitment zijn authentieke verhalen. Verhalen van de medewerkers van Varietas die vertellen wat ze mee maken, hoe hun werkdag er uit ziet, welke bijdrage ze leveren aan de ontwikkeling van hun leerlingen, hoe ze ondersteund worden bij hun eigen persoonlijke ontwikkelingen etc. Kortom echte verhalen die een inkijkje geven in het (werk-)leven van een Varietas basisschool en die elke leerkracht aanspreekt omdat hij/zij zichzelf er in herkend. Het zijn de verhalen die Varietas typeren en waarmee zij zich kunnen profileren als aantrekkelijke werkgever.
Werkwijze: eigen medewerkers als ambassadeurs
De effectiviteit van social recruitment wordt uiteindelijk bepaald door de bereidheid van de eigen collega’s om de verhalen delen. Zij zijn de beste ambassadeurs. Zij zitten namelijk midden in de social netwerken van de doelgroep en ze zijn niet commercieel verdacht. Als zij een bericht delen, is het echt en wordt er aan de inhoud niet snel getwijfeld. Maar hoe krijg je ze zover om de verhalen over je organisatie te delen? Hier zit veelal de crux. Hoewel iedereen wel actief is op een of meerdere social media kanalen gaat het delen van verhalen net vanzelf. Deze hobbel hebben we voor Varietas overwonnen door hun eigen medewerkers maximaal te faciliteren. Met 1 druk op de knop kunnen ze de Varietas verhalen delen en waar gewenst qua inhoud aanpassen naar hun eigen smaak.
Resultaat van Social Recruitment
Wie niet kiest wordt niet gekozen. Varietas heeft gekozen. Gekozen voor een heldere positionering als vertrekpunt voor hun social recruitment. Met succes. Er hebben ruim 260 leraren, IB'ers en onderwijsdirecteuren zich bij Varietas gemeld en hun CV opgestuurd. Hiermee zijn er ruim 35 vacatures vervuld en heeft Varietas voor het nieuwe schooljaar de honken op alle scholen weer bezet. Meer weten hoe social recruitment voor Varietas er in praktijk uit ziet, bekijk dan eens hun werken bij Varietas website: https://www.varietas.nl/Werken-bij.
Nieuwsgierig geworden?
Meer weten hoe social recruitment voor Varietas er in praktijk uit ziet? Bekijk dan eens https://www.varietas.nl/Werken-bij. Geïnteresseerd of social recruitment voor jouw organisatie een effectieve manier is om nieuwe medewerkers te werven? Neem dan gerust contact op via 06-15246527 of stuur een mail naar ronald@koersgenoten.nl. We vertellen je er graag meer over in een vrijblijvend gesprek.