Profextru

Merkpositionering

Profextru

Profextru is een producent van kunststofprofielen die onder vier verschillende labels worden vermarkt. De labels worden echter onvoldoende in de markt herkend en daardoor blijven veel kansen onbenut. Om bekender te worden, moet je herkenbaarder zijn. Daarom gingen wij voor Profextru aan de slag om een heldere merkidentiteit neer te zetten. Eén herkenbare identiteit voor die labels, hoe geef je dat vorm?

Nuchtere kunststofverwerkers

Profextru B.V. is producent van grote kunststof profielen. Met gerecycled PVC als grondstof produceert Profextru innovatieve oplossingen voor diverse toepassingen. De producten worden onder 4 verschillende merknamen internationaal vermarkt. Combiboard produceert kunststof panelen en wandsystemen. Prolock is een duurzame oplossing voor oever- en dijkbescherming. Excellent Panel produceert kunststof wandpanelen voor auto- en truckwasstraten. En Profex past de kunststof profielen toe in gevelbekleding. De doelgroepen bestaan onder andere uit gemeentes, Rijkswaterstaat, waterkundig ingenieurs, stalbouwers en leveranciers van grondstoffen.

Aanleiding

Profextru is onvoldoende zichtbaar in de markt en laat daardoor kansen liggen. Het Hardenbergse maakbedrijf wil herkenbaar zijn voor haar klanten en partners en heeft behoefte aan een scherpe aantrekkelijke positionering. Maar om te positioneren, moet je eerst goed weten wie je bent en wat jouw identiteit is. Profextru schakelde ons in om een heldere merkidentiteit neer te zetten die bij alle vier de labels past en toch aansluit bij de diversiteit van elke tak.

Onze methode

Voor deze opdracht hebben wij de ‘Meeting of Minds’ methode toegepast, waarbij de bedrijfskennis van de opdrachtgever gecombineerd wordt met onze marketingkennis. Deze methode bestaat uit twee sessies. In de eerste sessie gingen we samen met het management van Profextru om de tafel om middels diverse technieken de belangrijkste waardes van het merk en van de drie submerken boven tafel te krijgen. Ook de doelgroepen en de concurrentie kwamen aan bod. Deze informatie vertaalden we naar een merkidentiteit die we in de tweede sessie aan het management presenteerden. De feedback daaruit werd verwerkt en tenslotte vertaald naar een merkboek.

Het merkboek

Het resultaat van het traject is samengevat in een merkboek. Dit boek laat helder en overzichtelijk zien wat de identiteit van Profextru en van de drie labels is. Het bevat o.a. de belangrijke kernwaarden van de organisatie, de missie en visie, een eigen herkenbare huisstijl, en is tevens een leidraad voor alle toekomstige marketingcampagnes. Wij zijn erin geslaagd voor elk label een eigen huisstijl op te zetten die aansluit bij het label, en toch ook de verbondenheid met Profextru als geheel benadrukt. Ieder label heeft een eigen verhaal, maar je ziet dat ze uit dezelfde familie komen.

De resultaten

De identiteit zoals in het merkboek beschreven wordt door de medewerkers en management van elk label van Profextru duidelijk herkend en vormt een leidraad om die identiteit zichtbaar naar buiten te brengen. Profextru heeft het merkboek inmiddels voor diverse doeleinden gebruikt. De huisstijl wordt toegepast op de website en in alle andere communicatie uitingen. Het wordt ingezet bij de selectie van nieuwe medewerkers, zodat zij beter passen bij het bedrijf. Het merkboek is zelfs gebruikt bij de inrichting van de werkruimtes. Door de merkidentiteit als rode draad te gebruiken voor communicatie en gedrag, wordt Profextru ook voor de buitenwereld herkenbaarder en heeft zij een solide basis om haar positie in de markt verder kunnen verstevigen.

sharon ebbekink

Nieuwsgierig geworden?

Ben jij ook benieuwd naar jouw merkidentiteit en hoe deze gebruikt kan worden in de communicatie van jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op, waarna wij je zo snel mogelijk helpen om succesvol te worden!