DeJong Hot Water Tanks
Merkpositionering
DEJONG
Al ruim 150 jaar produceert DEJONG metalen producten voor de opslag van vloeistoffen. Het bedrijf begon in 1859 als koperslagerij en bewoog in de loop van de tijd mee met de veranderende vraag uit de markt. Zo specialiseerde DEJONG zich eerst in potten en pannen, later in melkbussen, nog later in frisdrankautomaten en tot slot in de productie van warmwaterketels. Op dit moment produceert DEJONG jaarlijks meer dan 120.000 duurzame warmteboilers, variƫrend van 1 tot 1000 liter. Dit heeft intussen geleid tot honderden verschillende ontwerpen die seriematig worden geproduceerd voor een groot aantal klanten in o.a. Europa en Noord-Amerika. Lees hieronder meer over hoe we DEJONG hebben geholpen!
Aanleiding
Door de jaren heen is DEJONG gegroeid naar een vooruitstrevende en innovatieve partner voor haar klanten. Het bedrijf wil haar positie in de markt verstevigen en uitbreiden. Bij deze groeiambitie hoort een passende uitstraling. Een uitstraling die onderscheidend en aantrekkelijk is voor zowel haar klanten, partners en werknemers. Kortom, DEJONG is opzoek naar een merkpositionering die aansluit bij haar merkidentiteit en invulling geeft aan haar positie als marktleider.
Aanpak
Voor het ontwikkelen van de merkpositionering hebben we gebruik gemaakt van een beproefde aanpak: de Meeting of Minds methode. Deze methode bestaat uit 2 werksessies met het management team van DEJONG. In de eerste sessie hebben we ingezoomd op de merkidentiteit, de huidige concurrentiepositie en de behoefte van de huidige klanten. Het ontrafelen van de merkidentiteit vormde de grootste uitdaging.
Methode
Tijdens de sessie kwamen vragen aan bod die je niet dagelijks op je bordje krijgt: Waarom doe je de dingen die je doet? Waar word je nu aan herkend? Wat is de mentaliteit van je merk? Vragen die aanleiding vormden voor goede discussie, maar ook verassende inzichten hebben opgeleverd. Met de uitkomst van deze sessie zijn we aan de slag gegaan.
Inspiratiesessie
Alle informatie die in de eerste sessie boven tafel kwam hebben we vertaald naar een merkidentiteit en merkpositionering die we hebben gepresenteerd in de tweede sessie. Met de feedback van de tweede sessie hebben we de merkidentiteit en merkpositionering verder aangescherpt. In deze sessie keken we ook hoe de merkidentiteit en positionering door vertaald kunnen worden naar de communicatie, de huisstijl en het gedrag van de eigen medewerkers van DEJONG.
Het merkboek
Alle resultaten van het traject zijn samengevat in een overzichtelijk merkboek, waarin de identiteit van DEJONG helder beschreven wordt. Door goed te luisteren naar het management hebben wij een identiteit kunnen vormgegeven die door het management als zeer herkenbaar wordt ervaren. We ontwierpen daarbij voor DEJONG een nieuw logo, een nieuwe huisstijl en een nieuwe website. Alles afgestemd op de identiteit van het merk.
De resultaten
De nieuwe huisstijl, logo en website worden door DEJONG als zeer passend bij het bedrijf ervaren. Het merkboek wordt actief toegepast en dit heeft ertoe geleid dat alle medewerkers in gedrag en communicatie bewust bezig zijn met de kernwaarden van het bedrijf. Het merkboek speelt o.a. een rol in de werving en selectie van nieuwe medewerkers, maar komt ook terug in de jaarlijkse functioneringsgesprekken. Doordat iedereen zich bewust is van de identiteit en dat ook uitdraagt naar de buitenwereld, zal de identiteit ook door anderen herkend worden en vormt het de basis van het imago van DEJONG.
Nieuwsgierig geworden?
Ben jij ook benieuwd naar jouw merkidentiteit en hoe deze gebruikt kan worden in de communicatie van jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op, waarna wij je zo snel mogelijk helpen om succesvol te worden!